Danmark er kendt for lange og kolde vintre. Og i vintermånederne bruger mange af os langt det meste af vores fritid inden for hjemmets fire vægge. Selvom slud og kulde begrænser dine muligheder for aktiviteter i det offentlige rum, behøver du langt fra at kede dig i vinterhalvåret. Nedenfor giver vi dig vores bud på syv aktiviteter, som du kan hygge dig med i hjemmet.

Find strikketøjet frem

Strikning er bestemt ikke kun for bedstemødre. Faktisk er flere og flere yngre mennesker begyndt jævnligt at finde strikketøjet frem, og dét skyldes særligt, at strikning har fire fremtrædende fordele.

For det første viser nyere undersøgelser, at strikning på mange måder virker som en meditation. Roen og den rytmiske form for repetition har den samme effekt på dit sind.
For det andet kan strikning afhjælpe symptomer på både stress og angst, for når du sidder stille og strikker, sænker du både din hjerterytme og dit blodtryk efter ganske kort tid.
For det tredje stimulerer strikning din hjerne på en måde, som er med til at holde den sund og stærk.
Og for det fjerde modvirker strikning ledsygdomme som for eksempel gigt.

Som bonus kan du lave dine egne grydelapper, sweatre og halstørklæder, når du bliver erfaren med strikketøjet. Hvis du aldrig har prøvet det før, kan du glæde dig ved, at der findes masser af gode og gratis strikkeråd online.

Læg et puslespil

Som strikning er dét at lægge puslespil sundt for din hjerne. Når du lægger puslespil, scanner din hjerne konstant bordet for brikker, mønstre og ledetråde, og derfor skærper puslespillet din hjernes evne til at tænke skarpt og analytisk. Puslespillet har også en meditativ effekt, fordi du, når du lægger puslespil, skal koncentrere dig nok til, at du ikke kan tænke på de ting, der normalt fylder i hverdagen. Få ting er dertil ligeså tilfredsstillende som at finde og lægge den allersidste brik. Og puslespil findes i et væld af størrelser, farver og former.

Læs løs

Skærme fylder usandsynligt meget i de fleste menneskers hverdag. Men af og til kan det være sundt, at du lægger skærmen på hylden og hengiver dig til en mere gammeldags aktivitet. Hvis det er lang tid siden, du sidst har åbnet en bog, kan du i begyndelsen måske godt føle, at du sætter din hjerne på unødvendigt overarbejde. Men så snart du har vænnet dig til at vende siderne og følge med i, hvad der foregår på dem, vil du opleve, at få ting er lige så hyggelige som at krølle sig sammen med en biografi, en novellesamling eller en fængende roman.

De bedste historier har evnen til at rive dig med og få tiden til at flyve. Hvis du har nok bøger liggende, vil du knap nå at se dig om, før det atter er forår og du igen vil kunne begynde at nyde de aktiviteter, der som regel finder sted udendørs.

Ryd ud og ryd op

Mange af os elsker at købe ting til boligen. Men hvis du jævnligt køber nyt uden at skille dig af med det gamle, vil du på ét eller andet tidspunkt opleve seriøs pladsmangel i hjemmet. I vintermånederne, hvor du alligevel befinder dig hjemme en stor del af tiden, kan det derfor være en god idé, at du rydder ud og rydder op i dine ting. Skil dig af med alt dét, som du ikke bruger jævnligt, og husk at adskille de ting, du vil give væk, fra dem du eventuelt kan sælge videre.

Det tager tid at rydde op i boligen, men når du endelig er sluppet af med alt dét, der unødvendigt har optaget plads indtil nu, vil du blive rigtig glad for, at du satte tid af til processen. Når du har overstået oprydningen, kan du med fordel få dig et elektrisk varmetæppe, som kan holde dig varm, indtil det kolde vejr vender.

Begynd at skrive dagbog

Du har omkring 60.000 tanker i døgnet. Nogle af dem er positive, og nogle af dem er negative. Fælles for de fleste af dem er, at de gentager sig selv fra dag til dag. Måske bruger du ufatteligt meget energi på at bekymre dig om ting, du ikke kan gøre noget ved. Eller måske har du en tendens til at hænge fast i fortiden og overbevise dig selv om, at alting var bedre i gamle dage. Hvis du har en tendens til at befinde dig en kende for meget oppe i dit eget hoved, kan det uanset hvad være en rigtig god idé, at du begynder at skrive dagbog.

Du behøver ikke at skrive i den hver dag. Men hvis du gør det til en vane at hive den frem, når din hjerne begynder at gå på overarbejde, vil det på sigt gøre rigtig gode ting for dit mentale helbred. Tøm hovedet før du går i seng. Og gør det under vinterdynen med en god kop te ved din side.

Planlæg din sommerferie

I vintermånederne er vi mange, der drømmer om sol og varme. Derfor er der rigtig god grund til at planlægge sommerferien i denne tid. Hvis du er ude flere måneder, før du gerne vil afsted, er det nemt at finde billige hotelværelser og flyafgange. Dertil har du masser af tid til at overveje, hvilken form for sommerferie du godt kunne tænke dig, hvis du allerede går i gang med planlægningen i løbet af vinterhalvåret.

Hold et film-marathon

Efterhånden er der ingen grænser for, hvad du kan finde online. Hvis du er tilmeldt én af de mange streaming-tjenester for film og TV-serier, har du altid adgang til en endeløs række af både nye produktioner og ældre klassikere. Og er du i humør til seriøs afslapning, er et godt og gammeldags film-marathon et fremragende udgangspunkt.

Bag!

Under den kolde vinter har vi alle brug for noget, der kan varme os. Og intet føles varmere eller mere trygt end smagen af hjemmebagte kager og diverse desserter. Måske er du ikke ligefrem en haj i køkkenet. Men heldigvis findes der masser af nemme og super lækre opskrifter online. Nogle af dem suppleres dertil at videoer, der viser, hvordan du følger opskriften til punkt og prikke og får det lækreste resultat.

Dyrk yoga

De fleste af os er langt mere fysisk aktive om sommeren end om vinteren. Vinterens kolde vejr gør nemlig, at du typisk for eksempel ikke kan cykle, klatre eller løbe udendørs. Heldigvis findes der masser af øvelser, som du kan lave derhjemme. Yoga er blandt de mest populære motionsformer på verdensplan, og dét skyldes, at yoga både er sundt for dit fysiske og dit mentale helbred. Når du dyrker yoga, træner du både din krops muskler og fleksibilitet, og yoga tillader dig desuden at forlade tankermylderet i dit hoved og komme godt og grundigt ned i din krop.

Du kan finde masser af online yoga-kanaler, og mange af videoerne er tiltænkt begyndere.
Ovenstående liste omfatter blot nogle af de aktiviteter, du kan hengive dig til i vinterhalvåret. Hvis du tænker dig om og researcher en smule på nettet, kan du med garanti finde mange flere ideer til hygge i hjemmet.

Similar Posts